Advertisement






Click here for more guidelines.
CME Topic Collections Past Issues Search Current Issue Home
     

J Am Coll Cardiol, 2009; 54:585-594, doi:10.1016/j.jacc.2009.02.084
© 2009 by the American College of Cardiology Foundation
This Article
Right arrow Figures Only
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Google Scholar
Right arrow Articles by Lavie, C. J.
Right arrow Articles by Ventura, H. O.
PubMed
Right arrow Articles by Lavie, C. J.
Right arrow Articles by Ventura, H. O.
Related Collections
Right arrowRelated Article

STATE-OF-THE-ART PAPER

Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids and Cardiovascular Diseases

Carl J. Lavie, MD*,*, Richard V. Milani, MD*, Mandeep R. Mehra, MD{dagger} and Hector O. Ventura, MD*

* Department of Cardiovascular Diseases, Ochsner Medical Center, New Orleans, Louisiana
{dagger} Division of Cardiovascular Diseases, University of Maryland School of Medicine, Baltimore, Maryland

Manuscript received February 5, 2009; accepted February 25, 2009.

* Reprint requests and correspondence: Dr. Carl J. Lavie, Cardiac Rehabilitation, Ochsner Medical Center, 1514 Jefferson Highway, New Orleans, Louisiana 70121-2483 (Email: clavie{at}ochsner.org).

Omega-3 polyunsaturated fatty acid ({omega}-3 PUFA) therapy continues to show great promise in primary and, particularly in secondary prevention of cardiovascular (CV) diseases. The most compelling evidence for CV benefits of {omega}-3 PUFA comes from 4 controlled trials of nearly 40,000 participants randomized to receive eicosapentaenoic acid (EPA) with or without docosahexaenoic acid (DHA) in studies of patients in primary prevention, after myocardial infarction, and most recently, with heart failure (HF). We discuss the evidence from retrospective epidemiologic studies and from large randomized controlled trials showing the benefits of {omega}-3 PUFA, specifically EPA and DHA, in primary and secondary CV prevention and provide insight into potential mechanisms of these observed benefits. The target EPA + DHA consumption should be at least 500 mg/day for individuals without underlying overt CV disease and at least 800 to 1,000 mg/day for individuals with known coronary heart disease and HF. Further studies are needed to determine optimal dosing and the relative ratio of DHA and EPA {omega}-3 PUFA that provides maximal cardioprotection in those at risk of CV disease as well in the treatment of atherosclerotic, arrhythmic, and primary myocardial disorders.

Key Words: cardiovascular diseases • fish oils • {omega}-3 polyunsaturated fatty acids

Abbreviations and Acronyms
  {omega}-3 PUFA = omega-3 polyunsaturated fatty acids
  AF = atrial fibrillation
  AHA = American Heart Association
  ALA = alpha-linolenic acid
  CAC = coronary artery calcification
  CHD = coronary heart disease
  CV = cardiovascular
  DHA = docosahexaenoic acid
  EPA = eicosapentaenoic acid
  FDA = Food and Drug Administration
  HF = heart failure
  ICD = implantable cardioverter-defibrillator
  IMT = intima-media thickness
  LDL = low-density lipoprotein
  LV = left ventricular
  MI = myocardial infarction
  PPAR = peroxisome proliferator-activator receptor
  SCD = sudden cardiac death


Related Article

Inside This Issue
J. Am. Coll. Cardiol. 2009 54: A24. [Full Text] [PDF]





 
  CME Topic Collections Past Issues Search Current Issue Home

Advertisement